Viimeksi, kun tilasin Pulmapuodista kahdeksan pulman satsin, niistä kuusi oli Oskar van Deventerin suunnittelemia - mikä tekee van Deventeristä varmaankin sitten jonkinlaisen suosikin.
Oskarin pulmissa on tähän asti ollut aina jotain sellaista, minkä ansiosta viihdyn hänen suunnittelemiensa ongelmien parissa keskimääräistä paremmin. Olipa se sitten Nutcasen murtovarasmaisuus, Medallionin tekninen ja ulkonäöllinen tyylikkyys tai L'Oeufin häijyys, en ole hänen pulmiinsa pettynyt kuin kerran, mutta tästä pettymyksestä myöhemmin tulevassa arvostelussa.
Cast Duet on mekaanisesti samaa sarjaa Cast ABC:n, Cast Keyn ja Cast Boxin kanssa sikäli, että kaikissa näissä yksi osa on irrotettava pulmaan tehtyjä uria pitkin kuljettaen.
Cast Duetin erottaa näistä muista se, että siinä osia on kaksi: kuvassa näkyvä kullanvärinen rengas koostuu todellisuudessa kahdesta magneeteilla toisissaan kiinni olevasta renkaanpuoliskosta. Kummassakin renkaassa on uloke, joka luonnollisesti on toisessa puoliskossa toisella puolella kuin toisessa, mikä tarkoittaa, että osien on liikuttava kahta eri reittiä - eli toinen pulman yläpuolella olevia, toinen sen kääntöpuolella olevia uria pitkin.
Cast Duet on mainittuihin kolmeen muuhun samantyyppiseen pulmaan verrattuna jo selvästi vaikeampi tapaus. Siinä missä varsinkin ABC:n ja Keyn polut ovat verrattain lyhyet ja yksinkertaiset, on Duetin renkaanpuoliskoiden taival jo huomattavasti pitempi ja monimutkaisempi.
Iso osa hankaluudesta aiheutuu Duetin urista, joihin eksyy hyvin helposti ja äkkiä huomaakin olevansa takaisin lähtökuopissa. Duetin useammat hämäysurat ovat suoraa seurausta kahdesta renkaasta: mikä on toiselle renkaanpuoliskolle oikea reitti, on toiselle väärä.
Tälle mekaniikalle tyypillistä on se, ettei siihen oikein voi soveltaa mitään tiettyä strategiaa, minkä lisäksi reitti on sen verran monimutkainen, ettei sitä voi oikein oppia ulkoakaan - lukuun ottamatta ehkä tiettyjä kikkoja, jotka opittuaan ratkaisu nopeutuu. Yleensä ottaen Cast Duetin kaltainen pulma ratkeaa kuitenkin enemmän tai vähemmän automaattisesti, kunhan vaan kuljettaa renkaita uria pitkin niin kauan, kunnes ne livahtavat ulos sokkelosta.
Suurempi haaste onkin saada rinkula takaisin alkuun ja kokonaiseksi, kappaleilla kun on häijy taipumus päätyä vierekkäin selkäpuolet vastakkain - tai naama molemmilla samaan suuntaan.
Lisätehtävät 1-4 ruudukon keskellä. |
Ristikon keskustassa on numeroin 1-4 merkityt kohdat, jotka tarjoavat lisähaastetta peruspulman jo hyvin hallitsevalle. Tarkoituksena näissä lisätehtävissä on sijoittaa rengas siten, että se risteää numeroidun kohdan yli. Mitä isompi numero, sen vaikeampi tehtävän pitäisi olla.
Tiettyyn rajaan asti tämä pitääkin paikkansa, lisätehtävät ovat aivan oma haasteensa. Vaikeaksi nämä tehtävät tekee ennen kaikkea se, että kun perusongelmassa puoliskot liikkuvat aivan omia teitään, näihin neljään pisteeseen tähdättäessä rinkulat ovat jatkuvasti toistensa tiellä, minkä seurauksena niiden asemointia joutuu miettimään huomattavan paljon tarkemmin.
Eivät lisätehtävät mitenkään eksponentiaalisen vaikeita ole, mutta miellyttävän haasteellisia kuitenkin. Ennen kaikkea ne ovat hyvä ele suunnittelijalta.
Cast Duet on erinomainen pulma ja looginen hyppy helpoista tai helpohkoista ABC:sta, Keystä ja Boxista astetta vaikeampaan ongelmaan. Duet ei ole perustasolla tolkuttoman vaikea, mutta vaatii monimutkaisuudessaan kuitenkin selvästi enemmän paneutumista kuin edeltäjänsä. Lisätehtävien ansiosta Duetilla riittää ikää.
Oskar van Deventerin Duet Pulmapuodissa.
VAIKEUSTASO: 3/5, lisätehtävien kanssa 4/5 (Hanayama: 5/6)
VIEHÄTYSARVO: 4/5
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti