maanantai 20. tammikuuta 2014

Saturn

Suunnitellut: Jean Claude Constantin

Constantinista on nopeaa vauhtia tulossa suosikkisuunnittelijani. Jos ei muuten, niin siksi, että tältä ei montaa samanlaista pulmaa löydy. Constantin siirtyy sujuvasti n-arysta perinteisiin metallipulmiin ja edelleen pakkauspulmiin ja pulmalaatikoihin. Ellei sitten yhdistele näitä kaikkia keskenään.
      Constantinin pulmat ovat myös hyvin tasalaatuisia, suurempia pettymyksiä ne eivät ole vielä tuottaneet.


Arvostan kirjoittajana suuresti Constantinin tapaa liittää pulmiinsa tematiikkaa - sen sijaan että häkkyrät olisivat vain monimuotoisia abstrakteja häkkyröitä, ne muistuttavat jotain nimensä mukaista. Euron tapauksessa eurosymbolia, Saturnuksessa taas planeettaa kuineen. Minulle tämä tuo pulmaan lisäarvoa, kun esimerkiksi klassinen pulmalaatiko A Chance Meeting tuskin olisi niin vaikuttava kuin on, jos teema ei olisi siinä niin integroitu mekaniikkaan kuin se on.
      Vaikka esimerkiksi Eurossa teema on vain visuaalinen, se kuitenkin antaa vaikutelman vaivannäöstä. On helpompi suunnitella omituisen näköinen esine, jonka ongelman saa kehittää aivan itse sen sijaan, että ottaa olemassa olevan muodon ja kehittää pulman sen ympärille.
      Saturnuksessa teema on vielä vähän pidemmälle viety, kun muodon lisäksi se ulottuu myös mekaniikan puolelle: tehtävänä on kierrättää yhtä Saturnuksen kuista kiertorataa pitkin niin, että kuu vapautuu vetovoiman ikeestä.

Mind. The final frontier. These are the voyages of thought vessel IQ Low...

Saturnus on hyvin poikkeuksellinen metallinen pulma sikälikin, että sen ratkaisu ei vaadi kymmeniä eri siirtoja eri suuntiin. Teknisesti Saturnus on selvästi suoraviivaisempi kuin Euro, joka oli minun mielestä helppo, mutta tästä huolimatta Saturnus onnistuu olemaan Euroa vaikeampi.
      Kun Saturnusta lähtee ratkaisemaan ensimmäistä kertaa, se vaikuttaa yksinkertaiselta tapaukselta: sen kun ottaa kuuta ohjaavasta kahvasta kiinni ja pyörittä kiertoradan ympäri. Sitten kun sen tekee, kahva ottaakin kiinni pulman ulkolaitaan ja estää liikkumisen. Sitten sitä yrittää toistakymmentä kertaa uudestaan, kun ei vaan pysty uskomaan mitä tapahtui, lopputuloksen ollessa täsmälleen sama.
      Minulla Saturnuksen kanssa meni hyvän aikaa ja tunsin itseni jo aika tyhmäksi. Tiesin, mitä pitäisi tehdä, peruutin päässäni pulman lopusta alkuun, mutta silti en osannut sitä ratkaista. Tämä johtuu siitä, että ratkaisutavassa on jotain mainiolla tavalla ei-intuitiivista, jotain mihin minun aivoni eivät taivu.
      Muutaman päivän jälkeen päädyin pulma käsissäni tilanteeseen, jossa huomasinkin ohittaneeni kriittisen pisteen tietämättä mitä tein. Säikähdin ja lopetin ratkaisun siihen ja peruutin varovaisesti taaksepäin nähdäkseni, mitä olin tehnyt. Olin ratkaissut pulman juuri niin kuin olin ajatellut sen ratkeavan, mutta en silti ollut osannut sitä tietoisesti tehdä. Siis vhinko vai alitajunta? Haluaisin sanoa, että alitajunta, mutta enpä ole varma.


Saturnus on upea pulma. Paitsi että se on isokokoinen ja näyttävä, se on myös mekaniikaltaan ainutlaatuinen. Sen yksinkertaisuus ei suinkaan huononna sitä, vaan tekee siitä jopa mielenkiintoisen osoittamalla, ettei hyvä pulma tarvitse välttämättä älytöntä pujottelumaratoneja, vaan joskus hyvä idea riittää.
      Lisäksi Saturnus on erinomainen performanssipulma: ratkaisun hyvin hallitessaan sen voi pujotella yleisön edessä ja antaa pulman sen jälkeen näille ratkaistavaksi ilman, että näillä on aavistustakaan miten ratkaisu tapahtui. Kuten Tomas Lindén vuoden 2013 FPP:ssä teki. Se on kuin silmänkääntötemppu. Harjoittelen vielä.
      Saturnus on IQ9:n ohella parhaita kohtaamiani Constantinin pulmia ja mielenkiintoisimpia pulmia muutenkin.
      Löydät Saturnuksen Pulmapuodista.

VAIKEUSTASO: 4/5
VIEHÄTYSARVO: 5/5

Bottom-line

Jean Claude Constantin is quickly becoming my favorite designer thanks to his wide catalogue which seems to contain everything from disentanglement puzzles to n-arys, puzzle locks, boxes and packing puzzles. And the quality seems to stay good.
      Saturn - just like Euro - is a metallic disentanglement puzzle but not the basic one. Both of these are thematic - which is a big plus to me - puzzles with a shape taken from real world instead of looking like some crazy contraption. Kudos to Constantin for taking this route since taking a recognizable shape and making up a puzzle of it is, I believe, more challenging than making it out all my yourself.
      Saturn is about the planet and one of it's moon. The moon orbits the planet the challenge being to remove the moon from the end of the orbit. This is more difficult than it seems at first: when starting you'd be fooled to think that solving the puzzle is just a matter of seconds but when you start to solve it, you'll notice that the frame of the puzzle hinders your movements.
      Compared to Euro Saturn if technically simpler puzzle but to me it offered me more of a challenge than Euro did. While the solution behind Euro was in my opinion self-evident, it is less so in Saturn. The solution of Saturn is counter-intuitive, in positive meaning of the word: you'll probably know what you're supposed to do but don't know how to do it. And that's great since for awhile it makes the Saturn feel like an impossible object. Until you figure it out.
      The solution came to me partly by accident - or maybe it was subconscious - and it really surprised me. It's a really neat trick.
      The first time I saw the Saturn puzzle was in hands of Sloyd's Tomas Lindén at Finnish Puzzle Party in 2013. Lindén solved the puzzle right before my eyes and I couldn't still understand how he did it. Which makes the puzzle an excellent trick to perform to an audience. After mastering the puzzle, solve it in front of an audience and then give it to them and they won't be able do the same.
      Saturn is one of the puzzles I've solved so far, I highly recommend it. You can find it from Finnish supplier Sloyd.
      Difficulty 4/5, Charm value 5/5.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti