perjantai 24. tammikuuta 2014

Steuerrad

Suunnitellut: Jean Claude Constantin

Ratkaistuani Aallot joku aika sitten tajusin, että olen tehnyt n-ary -pulmia ennenkin. Ei aavistustakaan mitä tai milloin, mutta n-arylle tyypillinen edestakaisin sahaava ratkaisutapa tuntui äkkiä paitsi hyvin tutulta myös nostalgiselta.
      Jossain siinä välissä tapahtui hurahdus ja niitä piti äkkiä saada lisää.

Aluksi. / In the beginning.

Myös Steuerrad (suomeksi Ohjauspyörä) on ratkaisutavaltaan hyvin tyypillinen n-ary.
      Ohjauspyörää (joka on muuten n-aryna trinääri) kiertää kahdeksan kahvaa. Pulman keskiössä on pyörä. Tavoitteena on saada kaikki kahvat ulommaiseen asentoon, kauimmaksi keskustasta, jotta pyörä pääsee pyörimään vapaasti akselinsa ympäri.
      Kahvojen molemmilla puolilla on säppi, jonka voi avata tai sulkea. Jos avaat sen, se lukitsee toisella puolella olevan kahvan. Lukittunakin kahva pääsee kuitenkin liikkumaan poispäin keskustasta sen verran, että pyörä pääsee liikahtamaan vähän eteenpäin - mutta ei kuitenkaan niin paljoa että ohittaisi kohdan kokonaan.
      Tämän lisäksi ympyrän keskiössä on kolo, johon kahvan kärki sopii. Tämä lukitsee pyörän ja kyseisen kahvan paikallaan, mutta vapauttaa myötäpäivään seuraavan kahvan.

Monimutkaista? Selitettynä kyllä, mutta todellisuudessa pulma on erittäin intuitiivinen ja sen mekaniikan tajuaa hyvin pian otettuaan sen käsiinsä.
      Käytännössä ideana on avata kahva kerrallaan. Sen jälkeen pyörä pyörähtää seuraavan kahvan alle, avaat sen, minkä jälkeen - n-aryille tyypillisesti - palaat alkuun kunnes kaikki kahdeksan kahvaa on uloimmassa asennossa.
      Goetz Schwandtnerin mukaan tämä tapahtuu 768 siirron jälkeen, mikä on jo verrattain enemmän kuin Aaltojen 124 siirtoa. Mutta vähemmän kuin perus-Kugellagerin 1250.
      N-ary -pulmat eivät kuitenkaan ole - ainakaan minun mielestäni - sillä tavalla vaikeita kuin perinteiset pulmat ovat. Ne ovat enemmänkin tekemistä: lähes poikkeuksetta kullakin hetkellä on vain yksi mahdollinen siirto eteenpäin, minkä tehtyäsi siirryt seuraavaan ja seuraavaan kunnes pulma on ratkaistu. Toisin sanoen, jos jokin pulman osa vapautuu liikkumaan, se on erittäin todennäköisesti seuraava siirto.

Lukoissa on eri tasoja. / The locks have different stages.
N-aryissä olennaista ei ole niiden haastavuus. Paitsi että ovat Constantinin toteuttamina mielettömän upeita näkyjä - sekä Aallot että Ohjauspyörä -, ne ovat myös erittäin viihdyttäviä. Niiden ratkaiseminen vaatii täydellisen huomion, ne imaisevat mukaansa ja sitten huomaakin, että sinne hävisi kolme varttia - minkä Ohjauspyörän ratkaiseminen minulla kesti.
      N-aryissä näkee kaikkiin pulmiin verrattuna kenties selvimmin oman edistymisensä: kuinka kahva toisensa jälkeen kohoaa yläasentoon, kuinka kuulat lähestyvät Aalloissa (tai Kugellagerissa) loppupistettä. Siihen vain uppoaa, naks, naks, naks.

Pidin ja Aaltoja yhtenä parhaimman näköisistä pulmista, mutta Ohjauspyörä tulee hyvin liki. Siinä missä Aallot on ulkonäöltään erittäin siisti, minimalistinen ja tyylikäs, on Ohjauspyörä taas kiehtovan monimutkainen esine useine liikkuvine osineen, kuin koneisto. Todella kaunis sekin.
      Ohjauspyörä saattaa näyttää monimutkaisemmalta kuin onkaan. Ja onhan se mekaanisesti monimutkaisempi kuin Aallot tai Kugellager, siinä on enemmän liikkuvia osia, mutta periaate on täsmälleen sama. N-arynä se on tasalaatuinen Aaltojen kanssa, pidin siitä ehkä vielä jossain määrin enemmän kun ratkaisu kesti pitempään ja uppoutuminen oli täydellisempi. Aalloissa oli estetiikka, Ohjauspyörässä mekaniikka.
      Pieni ongelma on, että pitkään ratkaistuna pulman ruuvit löystyvät, mikä tosin on pieni ongelma, ne kun helppo kiristää sormivoimin uudestaan. Ainoa, mitä jäin Ohjauspyörässä aidosti kaipaamaan, on selkeä loppuratkaisu: kun Aaltojen ja Kugellagerin ratkaisussa irtoavat kuulat tai levy, Ohjauspyörässä tapahtuu ratkaisun hetkellä vain hyvin vähän. Pyörä pyörii. Vaikka onkin kyllä ihan tyydyttävää sinänsä, se on kuitenkin vähäeleisempää kuin jokin, joka on ollut lukittuna pulman syövereihin ja jonka voi ottaa käsiinsä.
      Tosin ratkaistuna Ohjauspyörässä kahvojen paljastuu kirjaimia, jotka tarkoittanevat jotain. Mitä, sen saatte selvittää itse.

Pulma ratkaistuna. / The puzzle in it's solved state.

Ohjauspyörä on joka tapauksessa jälleen loistava pulma Jean Claude Constantinilta, pidin siitä itseasiassa vielä vähän enemmän kuin Kugellagerista. Ohjauspyörä on taas hyvin uniikki tuotos mekaanisesti ja ulkonäöltään ja ehdottomasti ratkaisun arvoinen - jos n-aryt vain kiinnostavat. Vaikkeivat kiinnostaisikaan, kannattaa kokeilla ja aloittaa esimerkiksi Aalloista, jos Ohjauspyörän ulkonäkö pelottaa.
      Ohjauspyörän löytää Pulmapuodista.

VAIKEUSTASO: 2/5
VIEHÄTYSARVO: 5/5

Bottom-line

Steuerrad ("Wheel" in English) is a new n-ary puzzle from renowned designer Jean Claude Constantin. Before this I had solved only Die Welle but that was enough to make me want more.
      Of the three I got Steuerrad was the first to be solved, mostly because of it's looks: Steurrad looks like some crazy contraption with many moving parts, almost like a machine. Compared to Die Welle, it seems to be much complicated but difficulty here is just artifical: just like in n-arys in general, there's usually only one possible move to move forward and you do that, after which you do the following and so on until the puzzle is solved.
      Steuerrad is made of disc with eight handles. In the middle is a small wheel. The goal is to move all of the handles to the outer position so that the small wheel can rotate freely.
      On both sides of each handle is also a lock which can be changed to lock the handle on it's left or right side. While locked the handle can move a bit away from the center so that the small wheel can turn a bit more clockwise. Also, there's a small hole in the small wheel in which you can push a single handle: this locks down the particular handle and the wheel but frees up the next handle.
      This may sound complicated but it's only when described this way. In action Steuerrad is very simple and intuitive: you free a handle, free the second and then return to the start to free the third one and so on until after 768 moves you're done.
      N-ary puzzles aren't particularly difficult - and the difficulty isn't what's relevant in them, it's how you get completely absorbed into solving. You just keep clicking away until you realize that 45 minutes (which it took for me to solve Steuerrad) just flew by.
      I already thought that Die Welle looked magnificent but Steuerrad comes very close. While Die Welle is simple and minimalistic, Steurrad looks like a fascinating machinery. The only thing missing in Steuerrad is a part which is released after solving the puzzle: like the marbles in Die Welle or the tray/plate in Kugellager. Making the small wheel spin freely isn't quite as satisfying as is holding in your hand something that was just prisoned inside a puzzle. Although, moving the handles reveals some letters underneath: what they mean, that's up to you to find out.
      Nevertheless, Steuerrad is a magnificent n-ary puzzle, I really enjoyed it and prefer it to Kugellager. One minor - maybe unavoidable - hiccup in otherwise brilliantly designed puzzle is that solving the puzzle for longer periods of time looses the screws. But they can be fastened again quickly by fingers.
      You'll find Steuerrad from Finnish supplier Sloyd.
      Difficulty 2/5, Charm value 5/5.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti